Fungsi Kami
Unit Digitalisasi Perkhidmatan Awam
Selaras dengan keputusan Mesyuarat Majlis Kerajaan Negeri (MMKN) pada 8 Disember 2022, kewujudan unit ini adalah bertanggungjawab untuk pendigitalan perkhidmatan awam Sarawak di mana fungsi-fungsi unit ini adalah seperti berikut:-
- Merancang, membangun, melaksana dan menyelaras polisi, strategi dan hala tuju pendigitalan perkhidmatan di Perkhidmatan Awam Sarawak;
- Merancang, membangun, melaksana dan menyelaras program dan pelan pendigitalan perkhidmatan;
- Merancang, menyedia dan mengurus belanjawan program pendigitalan Kerajaan Sarawak;
- Merancang, mengurus dan menyelaras perolehan peralatan ICT dan peralatan pejabat Kerajaan Sarawak;
- Merancang, membangun dan mentadbir urus perkhidmatan gunasama infrastruktur, keselamatan ICT dan keselamatan siber Kerajaan Sarawak;
- Merancang, mengurus dan mentadbir data ICT Kerajaan Sarawak;
- Urusetia kepada Digital Government Committee (DGC);
- Merancang, melaksana, menyelaras dan memantau program pembudayaan ICT;
- Merancang, mengurus, melaksana dan mentadbir program dan inisiatif penyampaian perkhidmatan bersepadu Service Sarawak;
- Mewakili Kerajaan Sarawak berurusan dengan Kerajaan Persekutuan mengenai ICT dan kandungan digital.