KUCHING: Pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris bertujuan melengkapkan pelajar dengan asas kukuh dalam bahasa itu yang berfungsi sebagai penghubung global di barisan hadapan sains dan teknologi.
Menteri Pendidikan, Inovasi dan Pembangunan Bakat Sarawak, Dato Sri Roland Sagah Wee Inn berkata, dengan membawa pakar tempatan dan antarabangsa akan menjadi platform unik untuk berkongsi penemuan penyelidikan, memupuk kerjasama dan memacu pemahaman kolektif tentang sains matematik.
"Salah satu inisiatif utama telah dilaksanakan iaitu Pengajaran Sains dan Matematik di Sarawak atau dalam jangka pendek kita panggil Program Dual Language di Sarawak yang bermula pada tahun 2020.
"Dengan mengajar Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris, kami menyasarkan untuk menyediakan pelajar kami asas yang kukuh dalam bahasa Inggeris, pautan global sains dan teknologi.
"Inisiatif ini bukan sahaja meningkatkan penguasaan bahasa mereka, tetapi juga meluaskan akses mereka kepada pelbagai sumber pengetahuan yang kebanyakannya tersedia dalam bahasa Inggeris," ujarnya.
Beliau berkata demikian menerusi teks ucapan yang dibacakan oleh Timbalan Menteri Pendidikan, Inovasi dan Pembangunan Bakat, Datuk Dr Annuar Rapa'ee dalam Majlis Makan Malam Gala Simposium Kebangsaan Sains dan Matematik (SKSM31) Ke-31 & Majlis Anugerah PERSAMA bertempat di sini pada Rabu.
Dato Sri Roland menambah, salah satu perkembangan paling ketara di Sarawak ialah penubuhan Pusat Sains Sarawak yang mengambil contoh penubuhan institusi seperti Pusat Sains di Singapura yang dijadualkan siap pada penghujung tahun depan dan dijangka beroperasi menjelang tahun 2026.
"Pusat Sains Sarawak akan menjadi pusat pameran dan makmal yang penting untuk pendidikan STEM dan ini secara langsung dapat menyediakan ruang untuk kerjasama bersama dengan universiti dan institusi penyelidikan dari dalam mahupun luar negara," katanya.
Justeru katanya, bagi memastikan akses saksama kepada sumber STEM, 'Common Science Labs' akan diwujudkan di semua daerah di Sarawak untuk berkongsi pengalaman makmal sains yang sebenar kepada pelajar terutamanya dari luar bandar dan kawasan yang kurang mendapat perkhidmatan pendidikan sains yang lengkap. -EDISI UKAS