F.A.Q. OMBUDSMAN
Q. |
Adakah saya perlu membayar perkhidmatan yang ditawarkan Ombudsman Sarawak? |
A. |
Tidak. Tiada bayaran dikenakan untuk perkhidmatan yang ditawarkan Ombudsman Sarawak. |
|
|
Q. |
Bagaimanakah saya boleh membuat aduan kepada Ombudsman Sarawak? |
A. |
Aduan boleh disalurkan kepada Ombudsman Sarawak melalui panggilan telefon, surat-menyurat, secara semuka ataupun menggunakan aplikasi Whatsapp. |
|
|
Q. |
Berapa lamakah masa yang diambil oleh Ombudsman Sarawak untuk menyelesaikan aduan yang dikemukakan? |
A. |
Tempoh masa untuk sesuatu aduan diselesaikan adalah tidak melebihi 6 bulan bergantung pada kerumitan aduan. |
|
|
Q. |
Sekiranya saya tidak berpuas hati dengan penyelesaian yang dicadangkan Ombudsman, apakah yang boleh saya lakukan? |
A. |
Anda boleh memohon untuk aduan dikaji semula dengan menyertakan bukti-bukti baharu. |
|
|
Q. |
Bagaimanakah sekiranya saya hendak membuat aduan terhadap kakitangan Unit Integriti dan Ombudsman Sarawak? |
A. |
Aduan tersebut boleh disalurkan terus kepada Setiausaha Kerajaan Sarawak. |