Semoga Buletin Perkhidmatan Awam Sarawak akan terus menjadi sumber inspirasi dan informasi kepada semua anggota Perkhidmatan Awam Sarawak untuk terus bekerja keras demi Sarawak yang kita cintai ini.
Yang Berhormat Datuk Amar Haji Mohamad Abu Bakar bin MarzukiSiaran Akhbar, 07 August 2025
KUCHING: Setiausaha Kerajaan Sarawak, Datuk Amar Mohamad Abu Bakar Marzuki menyeru semua anggota Perkhidmatan Awam Sarawak (SCS) untuk mempersiapkan diri menghadapi Rancangan Malaysia Ke-13 (RMK-13). FB UKAS (bahasa melayu): https://www.facebook.com/share/p/1BCxiZ3Jvi/ Berita Penuh (bahasa melayu): https://premierdept.sarawak.gov.my/web/subpage/news_view/22620/UKAS FB UKAS (bahasa inggeris): https://www.facebook.com/share/p/173EYp7Jif/ Berita Penuh (bahasa inggeris): https://premierdept.sarawak.gov.my/web/subpage/news_view/22619/UKAS FB UKAS (bahasa mandarin): https://www.facebook.com/share/p/1JCgbSLDbp/ Berita Penuh (bahasa mandarin): https://premierdept.sarawak.gov.my/web/subpage/news_view/22591/UKAS FB UKAS (bahasa iban): https://www.facebook.com/share/p/19kpzw9B1r/ The Borneo Post: https://www.theborneopost.com/2025/08/06/sarawak-civil-service-must-embrace-change-to-meet-13mp-goals-says-state-secretary/
Siaran Akhbar, 16 July 2025
KUCHING: Perkhidmatan bersepadu yang ditawarkan di kaunter Service Sarawak di Pusat Transformasi Bandar (UTC) Kuching terus menerima reaksi positif daripada orang ramai yang menyifatkannya sebagai cekap, mesra pelanggan dan memudahkan urusan harian, khususnya dengan pelbagai perkhidmatan kerajaan yang tersedia di bawah satu bumbung. Berita penuh boleh didapati di pautan EDISI UKAS berikut : https://premierdept.sarawak.gov.my/web/subpage/news_view/21334/UKAS Facebook UKAS: Perkongsian Facebook UKAS
Siaran Akhbar, 18 June 2025
MIRI: Seramai 50 orang wakil daripada pelbagai agensi kerajaan seluruh Sarawak telah menghadiri Bengkel Pemurnian Dokumen Senapang Patah Sistem Pengurusan Kualiti (SPK) MS ISO 9001:2015 yang berlangsung selama dua hari, bermula 16 hingga 17 Jun 2025. Bengkel anjuran bersama Unit Transformasi dan Inovasi Sarawak (STIU) dan Pentadbiran Bahagian Bintulu ini bertujuan untuk menyemak, memurnikan dan menyeragamkan dokumen berkaitan pengurusan senapang patah agar selaras dengan piawaian MS ISO 9001:2015. Pendekatan ini juga bertujuan memastikan tadbir urus senjata api yang lebih teratur, cekap dan mematuhi keperluan undang-undang yang sedang berkuat kuasa. Antara agensi yang terlibat termasuk Jabatan Peguam Besar Sarawak, Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Kesihatan Negeri Sarawak, Pejabat Residen serta Pejabat-Pejabat Daerah dari seluruh wilayah ini. Menerusi satu kenyataan media pada Selasa, bengkel ini merupakan platform penting bagi menambah baik keseluruhan aspek pengurusan senapang patah, terutamanya dari segi kawalan keselamatan, dokumentasi, pemantauan dan penyimpanan senjata api tersebut. Tumpuan turut diberikan kepada peranan PDRM dalam menjalankan tapisan keselamatan terhadap pemohon lesen, manakala Jabatan Kesihatan Negeri pula bertanggungjawab terhadap aspek tapisan kesihatan pemohon, selaras dengan kehendak perundangan semasa. Selain menyemak prosedur kerja sedia ada, bengkel ini juga memperkenalkan beberapa penambahbaikan dan prosedur baharu yang dapat memperkemas sistem pengurusan senapang patah di Sarawak. Inisiatif ini sejajar dengan usaha Kerajaan Sarawak untuk memperkukuh budaya pematuhan, meningkatkan kecekapan pelaksanaan dan mengangkat mutu tadbir urus yang lebih telus serta berintegriti. Selain itu, langkah ini adalah sebahagian daripada aspirasi Sarawak ke arah menjadi sebuah wilayah berprestasi tinggi dan berdaya saing dalam semua aspek pengurusan dan perkhidmatan awam. -EDISI UKAS
Siaran Akhbar, 17 April 2025
KUCHING: Komitmen berterusan Kerajaan Sarawak dalam memperkasa ekosistem tadbir urus yang cekap, telus dan berimpak tinggi terus dizahirkan melalui penganjuran Program Pembangunan Kapasiti (Advanced) Panel Tenaga Pakar Dasar Amalan Baik Peraturan (GRP) Sarawak oleh Unit Transformasi dan Inovasi Sarawak (STIU) pada 15 hingga 16 April 2025. Program ini merupakan manifestasi kesungguhan Kerajaan Sarawak dalam memperkukuh keupayaan penjawat awam untuk melaksanakan penambahbaikan dasar dan peraturan secara sistematik dan berasaskan bukti. Seramai 11 penjawat awam dari pelbagai agensi telah menyertai program ini, yang memfokuskan kepada penguasaan tujuh Elemen Analisa Impak Peraturan atau lebih dikenali ‘Regulatory Impact Analysis’ (RIA) yang merupakan komponen teras dalam amalan GRP. Pengarah STIU, Superi Awang Said, menegaskan bahawa prinsip tadbir urus yang berpaksikan GRP adalah penting dalam memacu reformasi pentadbiran yang lebih responsif dan mesra rakyat. Jelas beliau, pendekatan ini bukan sahaja menyokong kecekapan pentadbiran, malah turut meningkatkan ketelusan dalam proses membuat keputusan kerajaan. “Kerajaan Sarawak komited untuk terus memperkasa kapasiti penjawat awam agar mampu melaksanakan penambahbaikan berasaskan data dan analisis impak yang menyeluruh. “Ini adalah selaras dengan hasrat untuk menjadikan Sarawak sebagai negeri berdaya saing tinggi, berintegriti dan inovatif,” ujar beliau. Panel Tenaga Pakar GRP Sarawak memainkan peranan penting dalam menyelaras pelaksanaan projek-projek penambahbaikan proses dan peraturan di bawah ‘Key Focus Activities (KFA) 2.0’, yang dilaksanakan secara mandatori oleh semua kementerian dan agensi sejak tahun 2023 melalui Pekeliling KFA2.0. Melalui pelaburan berterusan dalam pembangunan kapasiti dan penerapan prinsip GRP, Kerajaan Sarawak terus membuktikan kesungguhan untuk merealisasikan tadbir urus yang berimpak tinggi demi kemajuan dan kesejahteraan rakyat. -EDISI UKAS
Siaran Akhbar, 10 June 2025
SIBU: Seramai 35 orang pegawai dari pelbagai agensi di bawah Perkhidmatan Awam Sarawak (PANS) telah menghadiri Bengkel Kajian Semula Organizational Quality Ecosystem (OQE) bagi pelaksanaan Sarawak Civil Service Environmental Standards (SaCSES) bertempat di sebuah hotel di sini pada 9 dan 10 Jun ini. Bengkel anjuran Unit Transformasi dan Inovasi Sarawak (STIU) adalah untuk memperkenalkan SacSES menggantikan inisiatif ekosistem kondusif yang telah dilaksanakan selama ini selaras dengan standard yang lebih sesuai untuk konteks PANS. Pengarah STIU Superi Awang Said berkata, SaCSES dibangunkan berasaskan prinsip-prinsip OQE dengan penekanan terhadap pembudayaan persekitaran kerja yang berkualiti, sistematik, selamat, kondusif dan berdaya tahan. "Sesi ini amat penting untuk menilai semula prinsip OQE berdasarkan pengalaman pelaksanaan inisiatif-inisiatif lain, mengenal pasti kekangan dan cabaran yang dihadapi serta merangka garis panduan SaCSES yang lebih sesuai dengan keperluan PANS," katanya dalam satu kenyataan media pada Selasa. Superi menambah, bengkel ini juga menjadi platform untuk memastikan penyelarasan dan pemahaman bersama dalam kalangan agensi-agensi yang terlibat dengan matlamat memperkukuh budaya kerja yang berkualiti, sistematik, selamat, kondusif serta berdaya tahan di seluruh PANS. Jelasnye, ini sekali gus menyokong usaha transformasi kerajaan negeri dalam meningkatkan keberkesanan perkhidmatan awam. -EDISI UKAS
Siaran Akhbar, 11 April 2025
KUCHING: Anugerah Kualiti Perkhidmatan Awam Sarawak (AKPANS) 2025 kini melangkah setapak lagi sebagai pemangkin transformasi dalam sektor awam wilayah ini apabila Sesi Taklimat AKPANS 2025 berjaya menghimpunkan lebih 590 penjawat awam dari pelbagai agensi kerajaan Sarawak. Program selama tiga hari yang berlangsung pada 8, 10 dan 11 April 2025 ini dianjurkan oleh Unit Transformasi dan Inovasi Sarawak (STIU), Jabatan Premier Sarawak dengan objektif memperkukuh pemahaman peserta terhadap kriteria penilaian AKPANS serta menyemai budaya kerja berprestasi tinggi dalam kalangan agensi. Pengarah STIU, Superi Awang Said dalam ucapan pembukaannya menegaskan bahawa AKPANS bukan sekadar satu bentuk pengiktirafan, malah berfungsi sebagai platform strategik untuk memperkasa agensi kerajaan menerusi amalan pengurusan yang cekap, telus dan berimpak tinggi. “Budaya kecemerlangan tidak berlaku secara spontan kerana ia menuntut kepimpinan berprinsip, komitmen berterusan dan penglibatan aktif seluruh warga kerja,” ujar beliau. Sesi taklimat kali ini memberi tumpuan kepada sembilan kriteria utama yang menjadi asas penilaian AKPANS 2025 termasuklah aspek kepimpinan organisasi yang mantap, pengurusan kewangan yang telus dan berkesan, serta pengurusan sumber manusia yang strategik dan berorientasikan prestasi. Turut ditekankan ialah pengurusan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) yang efisien, pembudayaan organisasi yang progresif serta keupayaan mengurus hubungan pelanggan secara efektif. Selain itu, penglibatan komuniti yang menyeluruh, pencapaian organisasi yang signifikan, serta kelangsungan dan keberdayaan masa depan juga menjadi elemen penting dalam penilaian keseluruhan. Superi turut menyeru semua peserta untuk menjadikan AKPANS sebagai pemangkin kepada inovasi dan pembaharuan dalam organisasi masing-masing, demi memperkukuh kepercayaan rakyat menerusi penyampaian perkhidmatan yang responsif dan berfokuskan impak. Pelaksanaan AKPANS 2025 dilihat sejajar dengan aspirasi Strategi Pembangunan Pasca COVID-19 (PCDS) 2030, yang menekankan tadbir urus berimpak tinggi dan perkhidmatan awam yang progresif. Inisiatif ini dijangka memainkan peranan penting dalam membudayakan kecemerlangan dalam sektor awam Sarawak ke arah masa depan yang lebih mampan dan berdaya saing. -EDISI UKAS
Siaran Akhbar, 16 April 2025
KUCHING: Unit Transformasi dan Inovasi Sarawak (STIU) berjaya menganjurkan program Bengkel Aplikasi Alat Kawalan Kualiti (QC) 2025 bagi meningkatkan kemahiran peserta ke arah menghasilkan projek yang lebih sistematik dan berkualiti. Berlangsung pada 15 hingga 16 April lalu di sebuah hotel di sini, program itu melibatkan 100 peserta daripada pelbagai agensi Perkhidmatan Awam (SCS) Sarawak dan Persekutuan yang terdiri daripada mereka yang akan mewakili pasukan Kumpulan Inovatif dan Kreatif (KIK) masing-masing dalam Mini Konvensyen KIK bagi tahun 2026. Semua kumpulan yang mendaftar pada tahun ini akan membentangkan projek masing-masing di peringkat KIK bahagian, kementerian, kementerian, dan kementerian. sebelum layak ke Anugerah Konvensyen Inovasi Perkhidmatan Awam Sarawak (SCSICA). Bengkel dua hari itu bertujuan memperkukuh keupayaan pasukan KIK dalam menghasilkan projek yang lebih sistematik dan berkualiti, selaras dengan kriteria penilaian yang ditetapkan. Ia juga bertujuan untuk meningkatkan pemahaman peserta tentang penggunaan Alat QC dan teknik yang betul dalam projek KIK dan untuk memastikan dokumentasi projek KIK memenuhi piawaian yang diperlukan. Semasa merasmikan program itu, Pengarah STIU, Superi Awang Said menegaskan bengkel itu bukan sekadar sesi latihan teknikal, tetapi sebahagian daripada inisiatif yang lebih besar untuk memupuk perkhidmatan awam Sarawak yang progresif dan berorientasikan penyelesaian. Beliau turut berkongsi kemajuan yang memberangsangkan, mendedahkan lebih 280 pasukan KIK telah didaftarkan setakat ini, menandakan peningkatan 54 peratus berbanding tahun sebelumnya. “Ini mencerminkan semangat proaktif dan komitmen yang semakin meningkat dalam kalangan penjawat awam dalam menerima inovasi sebagai pemacu penyampaian perkhidmatan yang lebih cekap dan berimpak tinggi,” tambahnya. Program itu merupakan salah satu usaha berterusan STIU untuk memperkukuh budaya inovasi dalam sektor awam selaras dengan hasrat Kerajaan Sarawak untuk membina perkhidmatan awam yang lebih responsif, cekap dan dipacu hasil. Sementara itu, peserta mengalu-alukan bengkel tersebut, menyifatkan ia sebagai platform berharga untuk meningkatkan kualiti projek KIK mereka sambil meningkatkan standard dokumentasi dan pelaporan. Mereka juga menyatakan keyakinan bahawa pengetahuan yang diperoleh akan secara langsung menyumbang kepada penambahbaikan dalam sistem dan proses kerja di seluruh organisasi masing-masing. -UKASnews
Siaran Akhbar, 09 May 2025
SIBU: Seramai 65 pegawai dari kesemua 12 Pentadbiran Bahagian di wilayah ini telah menyertai Bengkel Pengurusan Risiko bagi Pengurus Risiko Pentadbiran Bahagian Sarawak yang berlangsung selama dua hari, bermula 8 Mei, di RH Hotel Sibu. Bengkel anjuran Unit Transformasi dan Inovasi Sarawak dengan kerjasama Pejabat Residen Sibu itu merupakan antara inisiatif berterusan bagi meningkatkan kualiti penyampaian perkhidmatan awam. Selain memperkukuh kefahaman para peserta terhadap aspek pengurusan risiko, bengkel ini juga bertujuan untuk memberi pendedahan dalam membuat semakan dan pemurnian terhadap Daftar Risiko sedia ada bagi setiap pentadbiran bahagian. Selain itu, ia turut dilihat sebagai platform penting dalam memperkukuh tadbir urus, meningkatkan kecekapan perkhidmatan awam dan menyokong pelaksanaan inisiatif transformasi secara menyeluruh. Para peserta bukan sahaja berpeluang bertukar pandangan, malah memperluaskan lagi jaringan profesional dalam kalangan pengurus risiko di seluruh Sarawak. Unit Transformasi dan Inovasi Sarawak komited untuk terus menyokong pembudayaan pengurusan risiko dalam sektor perkhidmatan awam sebagai sebahagian daripada agenda transformasi tadbir urus Kerajaan Sarawak.-EDISI UKAS
Siaran Akhbar, 19 June 2024
Bernama 19/06/2023 00:15 MYT KUCHING: Sarawak menubuhkan Unit Transformasi dan Inovasi serta Unit Digitalisasi Perkhidmatan Awam, sebagai dua unit baharu dalam perkhidmatan awam negeri itu, selari dengan agenda kerajaan negeri memperkenalkan pendigitalan dalam sektor awamnya. Premier Sarawak Tan Sri Abang Johari Tun Openg berkata semua anggota perkhidmatan awam Sarawak, harus cakna dengan perkembangan teknologi dan mengikuti perubahan trend dunia, agar dapat kekal memberikan mutu perkhidmatan di tahap yang terbaik merentasi masa dan perubahan Petikan Berita: https://www.astroawani.com/berita-malaysia/sarawak-tubuh-dua-unit-baharu-selaras-dengan-agenda-pendigitalan-sektor-awam-negeri-424526
Siaran Akhbar, 30 June 2025
25 Julai 2025 – Tahniah kepada Pengarah SCSDU, Puan Grace Huong Siew Hung atas penerimaan anugerah Pingat Perkhidmatan Cemerlang (P.P.C); merupakan salah seorang daripada 141 individu yang menerima Anugerah Darjah Kebesaran Negeri Sarawak semasa Istiadat Pengurniaan Darjah-Darjah Kebesaran Sarawak yang berlangsung di Dewan Besar Astana Negeri. Petikan: Utusan Borneo
Siaran Akhbar, 05 July 2024
4 July 2024, Kuching: Congratulations to SCSDU Director Mdm. Grace Huong Siew Hung for receiving the Diamond Jubilee Service Medal (Silver); one of 189 individuals to receive the Diamond Jubilee Commemorative Medal in celebration of Sarawak’s 60th year of independence. Facebook: UKAS News Source: https://premierdept.sarawak.gov.my/web/subpage/news_view/3476/UKAS Live Video: UKAS FB Live
Siaran Akhbar, 10 June 2024
10 Jun 2024 at 20:08 Delegasi daripada Unit Digitalisasi Perkhidmatan Awam Sarawak (SCSDU) yang diketuai oleh Puan Grace Huong Siew Hung, Pengarah Unit Digitalisasi Perkhidmatan Awam Sarawak telah melakukan kunjungan hormat kepada Tuan Pengarah bertempat di Ibu Pejabat JBALB Sarawak pada 10hb Jun 2024. Turut bersama hadir adalah Encik Hamlet Kia (Ketua Bahagian Ekonomi Digital, Sarawak Multimedia Authority - SMA) dan Encik Busiai bin Seman (Ketua Pegawai Eksekutif, Sarawak Information System Sdn Bhd - SAINS) Ketibaan mereka telah disambut oleh Ir. Ts. Awg Mohammad Fadillah Awg Redzuan, Tuan Pengarah JBALB bersama barisan Pengurusan Tertinggi JBALB Sarawak. Petikan Facebook: https://www.facebook.com/hqjbalb/posts/pfbid0drcugGDUyyUeoCQAz1hWW3vtwoQL3AoPx5Fy4hT8orTmbj8RCNZ2mxmrnnmg6GDSl?rdid=Wn4gOBwxPopMa76x
Siaran Akhbar, 29 January 2024
2024-01-29T18:26:58+08:00 KUCHING: Pelbagai agensi kerajaan negeri ini telah menyediakan perkhidmatan dalam talian selaras dengan hasrat Kerajaan Sarawak menuju ke arah pendigitalan. Pengarah Unit Digitalisasi Perkhidmatan Awam Sarawak (SCSDU) Grace Huong Siew Hung berkata, setiap agensi kerajaan negeri mempunyai laman web sendiri untuk diselenggara dengan tujuan untuk berkongsi maklumat korporat, fungsi, direktori kakitangan dan perkhidmatan agensi masing-masing. Menurut beliau, ke arah itu adalah penting bagi juruweb untuk mengemas kini dan memaparkan perkhidmatan agensi di tapak web. Petikan Berita: https://www.utusanborneo.com.my/2024/01/29/agensi-kerajaan-sedia-perkhidmatan-dalam-talian
Pautan Pantas